Index Skolestart 2022

Leder

 

Blad 1: Leder. Af Marianne Giannini

Blad 2: Leder. Af Angelica Larsen

Blad 3: Leder. Af Dorthe B. Clausen

Blad 4: Opmærksomhed. Af Marianne Giannini

Blad 5: Vi skal huske at give plads til legen. Af Tina Langeland

 

 

Blad 1 (udkommer uge 5)

Billedbøger er livets salt og kerner, og de er både for store og små.  Af Steffen Larsen 

At findes i verden.  Af Tina Sakura

Billedbogen har kæmpestore muligheder for dannelsen.  Af Betina Falsing

Oplæsning i børnehaveklassen kan styrke elevernes læseglæde.  Af  Kenneth Bøye og Dorte Sofie Mørk Emus

Få flere fede fælles læseoplevelser med e-billedbøger fra CFU.  Af Trine Ferdinand

Den meget MEGET gode litteraturundervisning.  Af Ulla-Maria Michelsen og Dorthe Rise

Forældrene skal holde fast i højtlæsningen.  Af Josefine Piihl

Brug børnehaveklassens læringskonsulent.  Af Anja Bøhnke

Skolestartskonferencen 2021  Referater fra Workshop på skolestartskonferncen

Bogomtaler.

Nyt fra HS

 

Blad 2 (udkommer uge 14)

Det handlekraftige rum.  Af Rikke Egebjerg

Det visuelle læringsrum.  Af Henriette Funch Anker og Line Stampe

Det værdige om ambitiøse læringsrum.  Af Christina Baluna Hostrup og Stine Clasen

Rum skaber pædagogik.  Af Pia Vibeke Larsen

Læringsmiljøer i indskolingen, der spiller med!.  Af Magdalene Elbek og Sofie Bygholm

Overgangsmarkører skaber kompetente skolestartere.  Af Inge Schoug Larsen

Stationsundervisning.  Af Louise Duus Skovbjerg

At bygge bro mellem skole og hjem.  Af Alice Darville

Zak - det lille rumvæsen med vokseværk.  Af Anne Sofie Christensen-Dalsgaard

Bogomtaler.

Nyt fra HS

 

Blad 3 (udkommer uge 27)

Børnenes skole.  Af Line Møller

Børnehaveklasseledere skal vise nye forældre vejen.  Af Rikke Yde Torndrup

"Og så... Og så... Men pludselig!".  Af Katja Vilien og Charlotte Øhrstrøm

Elever med sprogindlæringvanskeligheden DLD i børnehavklassen. Af Rikke vang Christensen og Anne-Mette Veber Nielsen

Vi strækker elevernes sprog.  Af Julie Froberg

Nyt obligatorisk redskab til brug ved sprogvurdering i børnehaveklassen.  Af Laura Katrine Gravesen

Stationsundervisning som ramme for tematiske forløb i Børnehaveklassen.  Af Louise Duus Skovbjerg

Vitaminer til børnekulturen.  Af Morten Randrup Dyrborg

Nu skal det være slut med at sende børn i skole, før de er klar.  Af Elisa Rimpler

De yngste udforsker liv og død i naturen.  Af Metha Loumann

Bogomtaler.

Nyt fra HS/meddelelser

Skolestartskonference 2023 - foreløbigt program

 

Blad 4 (udkommer uge 35)

Giv børnenes arbejdshukommelse bedre vilkår.  Af Trine Trentemøller

Opmærksomhed og hukommelse - forudsætninger for læring.  Af Kirten Koch Jensen

Forandringskraften i posivitet.  Af Charlotte Schlichtkrull

Hjernepauser, få kroppen med. Af Nanna Paarup

Sansernes og legens betydning for opmærksomheden.  Af Heidi Karina Schiøtz

Opmærksomheden i en digital tid.  Af Emma Louise Louth

Sådan trænes koncentrationen i klasseværelset.  Af Maria Baldus

Bogomtaler.

Nyt fra HS/meddelelser

Skolestartskonference 2023 

 

Blad 5 (udkommer uge 48)

19 grader - hvordan holder vi varmen og humøret oppe?  Af Katrine Juul

Sortspætte, rødspætte, grønspætte og andre fisk.  Af Andresa Hübschmann Martensen

Bevægelse i børnehaven.  Af Signe Asferg Rasmussen

Olinabøgerne. Af Maria Smedemark

Brug naturen om vinteren.  AfAska Ono Bjerresø

Rettighedsskolearbejdet er trivselsarbejde.  Af Jesper Balsløv Fransén

Naturkassen.  Af Mathilde Boye Larsen og Tina Wulle

Teknologi i børnehøjde i Verdens bedste robotby. Af Tine Duus

Bogomtaler.

Nyt fra HS/meddelelser

Skolestartskonference 2023